Staat u op het punt om de stap te maken van een moderne auto naar een oldtimer? Dan gaat er ongetwijfeld een compleet nieuwe (auto)wereld voor u open. Wanneer u echter minimale of geen ervaring heeft met het rijden in een oldtimer is het belangrijk om stil te staan bij de verschillen in rijgedrag van een oldtimer en een moderne auto.
12 juni 2017
Onderhoud en schade
Met alle hedendaagse technieken die moderne auto’s bevatten zijn we eigenlijk een beetje verwend. Voor de meeste chauffeurs is het beschikken over zaken als stuurbekrachtiging en cruise control bijna een vanzelfsprekendheid geworden. Om nog maar te zwijgen over de toekomst met onder meer volledig zelfrijdende auto’s.
Wanneer u voor het eerst achter het stuur kruipt van bijvoorbeeld een Volkswagen Kever uit de jaren ‘60 kan dit een behoorlijke cultuurshock zijn. Wij leggen daarom graag uit waarom het rijden in een oldtimer om een aangepaste rijstijl vraagt. Ook voor ervaren oldtimerchauffeurs bevat dit artikel bruikbare tips!
Rijden wordt weer een werkwoord
Een belangrijke reden voor mensen om in oldtimer te rijden is het rijgenot. Alle moderne technieken maken het rijden natuurlijk makkelijker, maar ook saaier. Rijden in een oldtimer vraagt om uw volle aandacht en soms zelfs wat spierkracht.
Zo beschikken de meeste oldtimers niet over stuurbekrachtiging, waardoor inparkeren of rijden over een rotonde ineens serieuze ondernemingen worden. Ook kan het bedienen van de versnellingspook een stuk zwaarder zijn, maar daar zit nu juist de lol in voor veel oldtimerchauffeurs!
Veilig en verantwoord rijden in een oldtimer
Oldtimers zijn gebouwd in een tijd waarin de situatie op de weg compleet anders was. Het belangrijkste verschil daarin is de drukte op de weg. Om toch veilig en vooral met plezier de weg op te kunnen is het belangrijk om uw rijstijl daarop aan te passen. Wij geven u daarom graag de volgende tips en zaken waar u rekening mee moet houden:
- Langere remweg: Oldtimers zijn doorgaans een stuk zwaarder en lomper in rijgedrag. Bewaar daarom voldoende afstand tot uw voorligger en rem indien mogelijk eerder dan u normaal in een moderne auto zou doen.
- Langzamer optrekken: Tenzij u over een snelheidsduivel beschikt, is de kans groot dat uw oldtimer wat meer tijd nodig heeft om op snelheid te komen. Benut opritten en invoegstroken bij snelwegen daarom volledig.
- Grote draaicirkel: De combinatie van lompheid en het gebrek aan stuurbekrachtiging betekent ook vaak dat u uw bochten ruimer moet nemen dan u normaal zou doen. U kunt het vergelijken met dezelfde manier waarop een vrachtwagen zijn bochten neemt.
- Eerder moe: Wilt u lange ritten maken met uw oldtimer? Houdt u er dan rekening mee dat het rijden in een oldtimer best zwaar kan zijn, waardoor u eerder moe wordt en uw focus verliest.
- Houdt uw brandstofmeter in de gaten: Het brandstofverbruik verloopt bij een oldtimer natuurlijk compleet anders dan bij een moderne auto. Voorkom vervelende verrassingen en houdt het brandstofverbruik goed in de gaten!
Relaxed rijden
Wellicht de belangrijkste tip die wij u willen geven is dat u zo relaxed mogelijk moet rijden. Gehaast rijden is bij de meeste oldtimers (tenzij u in een raceautoklassieker rijdt) geen optie. Het rijden moet vooral leuk en ontspannen zijn!
Door uw rijstijl aan te passen creëert u meer veiligheid voor uzelf en uw medeweggebruikers. Mocht er dan toch iets misgaan onderweg, dan beperkt een goede oldtimerverzekering in ieder geval de financiële schade. Bent u nog op zoek naar een oldtimerverzekering? Bereken dan hier direct uw premie.
Oldtimerverzekering
Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.
Offerte aanvragen