12 september 2017
In het nieuws
U kent wellicht de beelden uit China waar steden compleet gehuld worden in een dikke smog. Om een dergelijke situatie in ons land en andere Europese landen te voorkomen, stellen steeds meer steden een milieuzone in. Doordat iedere stad echter zijn eigen regels erop nahoudt, ontstaat er steeds meer onduidelijkheid voor oldtimerbezitters en dreigen zij de dupe te worden van deze regels.
Iedere stad andere spelregels
Het zal u maar gebeuren als trotse oldtimerbezitter. Uw gemeente besluit dat u ineens niet meer met uw oldtimer naar uw huis of werk in de binnenstad mag rijden. Voor de meeste oldtimerbezitters is dat natuurlijk de grootste nachtmerrie. Gelukkig is niet iedere gemeente zo streng, maar de regels veranderen continu.
Neem bijvoorbeeld Rotterdam. In eerste instantie gold daar de regel dat vrachtauto’s op diesel niet langer waren toegestaan binnen de milieuzones. Daar kwamen later ook bestelbussen op diesel bij met een datum van eerste toelating (DET) vóór 1 januari 2001. Vervolgens werden daar ook personenauto’s op diesel met een DET van vóór 1 januari 2001 aan toegevoegd.
Op 3 augustus jongstleden kwam de gemeente Rotterdam opnieuw met de mededeling dat voortaan ook alle vrachtauto’s, bestelauto’s en personenauto’s op benzine met een DET van vóór 1 juli 1992 niet meer welkom zijn binnen de milieuzones. Eerder nog werd het verbod door een rechter van tafel geveegd en moest de gemeente een extra onderbouwing geven. Op het moment van schrijven kan er nog bezwaar gemaakt worden tegen het ingestelde verbod.
Milieuzones en oldtimers in andere steden
De gemeente Amsterdam is op dit moment nog enigszins coulant met de regels voor haar milieuzones. Hier geldt dat alleen vrachtwagens op diesel boven de 3.500 kg niet de milieuzones in mogen.
Wel heeft de gemeente al aangegeven ook regels voor brom- en snorfietsen, taxi’s, bestelbussen en touringcarbussen in te willen stellen. Ook is de gemeente van plan om geen nieuwe parkeervergunningen meer af te geven aan diesel- en benzinepersonenauto’s met een DET van vóór 1 januari 2001.
Ook de gemeente Utrecht heeft eigen regels voor haar milieuzones. Daar mogen alle dieselvrachtauto’s en personenauto’s met een DET van vóór 1 januari 2001 niet meer de milieuzones in. Benzineauto’s worden (voorlopig) nog wel toegelaten binnen de milieuzones.
Ook onder andere de gemeenten Leiden en Den Haag hebben aangekondigd onderzoek te doen naar het instellen van mogelijke milieuzones. De gemeente Eindhoven is daarbij al begonnen met het instellen van milieuzones voor dieselvrachtwagens zwaarder dan 3.500 kg.
Toch goed nieuws voor oldtimers
Voor oldtimers van 40 jaar en ouder is er gelukkig goed nieuws. In steeds meer Europese en nu ook eindelijk Nederlandse steden is het mogelijk om ontheffing aan te vragen voor uw oldtimer.
De bijdrage van oldtimers aan luchtvervuiling is namelijk minimaal tot nihil, gezien het aantal dat er in Nederland rondrijden in vergelijking met andere voertuigen. Bovendien dragen oldtimers op een positieve wijze bij aan het straatbeeld.
Youngtimers
Er is helaas nog een grote groep autobezitters die door alle regelingen tussen wal en schip dreigen te vallen, namelijk de bezitters van youngtimers. Uiteraard doen belangenbehartigers zoals de FEHAC hun uiterste best om ook deze groep te helpen. Voorlopig is het voor youngtimers dus nog onduidelijk of zij wel of niet de milieuzones in mogen.
Als oldtimerverzekeraar volgen wij deze ontwikkelingen natuurlijk op de voet. Heeft uw oldtimer of youngtimer gelukkig nog geen last van milieuzones, maar zoekt u wel een geschikte oldtimerverzekering? Bereken dan hier direct uw premie of vergelijk eenvoudig alle oldtimerverzekeraars via onze website.
Oldtimerverzekering
Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.
Offerte aanvragen