De Triumph Dolomite Sprint was het Britse sportieve antwoord op sportwagens van het Europese vasteland. Helaas kreeg deze klassieker door diverse problemen nooit de faam die het wellicht verdiende.
17 mei 2023
Besproken oldtimers
Triumph was in de jaren zeventig van de vorige eeuw als onderdeel van British Leyland Motor Corporation de trots van de Britse auto-industrie. In die periode werd onder meer de Triumph Stag Mk1 op de markt gebracht, die schitterde in de James Bond-film Diamonds are Forever.
Triumph kwam in diezelfde periode ook met de Dolomite als opvolger van de 1500, die afstamde van de in 1965 geïntroduceerde 1300. De Dolomite gebruikte dezelfde carrosserie als de 1500, maar de onderliggende techniek was afkomstig van de Toledo, een goedkopere variant van de 1300. In het vooronder van de Dolomite lag een 1.500 cc motor.
De Dolomite snelde in iets meer dan 11 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikte een topsnelheid van 170 km/u. Triumph wilde met de Dolomite de strijd aangaan met onder meer de BMW 2002 Tii, Fort Cortina GXL en Alfa Romeo 2000 GTV. De Brit delfde echter al snel het onderspit, omdat de concurrenten veelal over meer paardenkrachten beschikten.
Triumph Dolomite Sprint
Om de achterstand op de concurrentie in te lopen kwam Triumph in 1973 met de Dolomite Sprint op de proppen. De 1.500 cc werd ingeruild voor een 1.998 cc en voorzien van een enkele bovenliggende nokkenas en zestien kleppen, waarbij lange tuimelaars op zijn kop werden gebruikt om de tweede rij aan kleppen te bedienen. Deze oplossing bood de voordelen van een meerkleppenopstelling, terwijl twee nokkenassen niet langer nodig waren. Het betekende de eerste in massageproduceerde auto met meerkleppentechniek.
De nieuwe motor gaf de Dolomite Sprint een veel sportievere inborst dan zijn voorganger en produceerde 127 pk, wat ervoor zorgde dat de sportwagen in 8,4 seconden van 0 naar 100 km/u sprintte en de kilometerteller stokte bij 192 km/u. Om het toegenomen vermogen onder controle te houden werden de remmen aangepast, het onderstel verlaagd en de veren stugger gemaakt. Verder was er optioneel een sperdifferentieel leverbaar.
Aan de buitenkant onderscheidt de Dolomite Sprint zich van de Dolomite door een vinyl dak, lichtmetalen velgen, een dubbele uitlaat en een voorspoiler. In tegenstelling tot de meeste andere sportieve sedans uit die tijd ademde het interieur van de Dolomite Sprint Britse luxe uit met een houten dasboard, lederen interieur en een zeer diep tapijt.
Sprint naar het einde
De innovatieve technieken in de Dolomite Sprint bleken uiteindelijk de achilleshiel van de auto. In de jaren zeventig verkeerde de British Leyland Motor Corporation in financieel weer en omdat de Dolomite Sprint een zeer complexe motor had, werd er op de interne onderdelen bezuinigd. Daarnaast haalde de Britse autobouwer ook over andere onderdelen van de Triumph de financiële kaasschaaf, wat ertoe leidde dat de algehele bouwkwaliteit en betrouwbaarheid van de Dolomite Sprint achteruit holde.
Doordat British Leyland Motor Corporation ook niet investeerde in het onderhouden en verbeteren van de fabriek in Canley, werd de productie van de Dolomite Sprint in 1980 aan banden gelegd. Uiteindelijk zijn er van de Dolomite Sprint 22.941 exemplaren geproduceerd. Een deel hiervan is helaas vergaan en in Nederland wordt er op het moment slechts een handjevol aangeboden, waarbij de vraagprijzen richting de €25.000 gaan.
Oldtimerverzekering
Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.
Offerte aanvragen