Op onze hotlist: De Wiesmann MF30 en MF3

21 april 2023

Hotlist

Wiesmann heeft in haar relatief korte bestaan al het nodige meegemaakt. De MF30, die al snel werd opgevolgd door de MF3, was het eerste model van de Duitse sportwagenfabrikant en viert in 2023 zijn jubileum. Door de lage productieaantallen is dit een klassieker waarvan de waarde in de komende jaren naar verwachting alleen maar verder toeneemt.

Wiesmann werd in 1988 opgericht door de gebroeders Friedhelm en Martin Wiesmann in de Duitse plaats Dülmen. In de begindagen produceerden zij hardtops voor cabrio’s, maar de heren droomden ervan om een eigen sportwagen te produceren. Deze droom werd in 1990 werkelijkheid, toen de Wiesmann MF30 aan de wereld werd gepresenteerd. Het duurde vervolgens tot 1993 voordat de eerste productieversie aan de man werd gebracht.

Technische specificaties Wiesmann MF30 en MF3

Het design van de Wiesmann MF30 is duidelijk geïnspireerd op klassieke sportwagens. Het chassis is gemaakt van een thermisch verzinkt stalen buizenstructuur met een aluminium afwerking. De carrosserie bestaat uit glasvezelcomposiet en weegt daardoor slechts 1.080 kilogram.  

Wiesmann leunt voor de onderhuidse techniek sterk op BMW. In het vooronder van de MF30 ligt een 6-cilinder benzinemotor (M54B30) van BMW. Deze motor levert 228 pk en lanceert de MF30 in 5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 230 km/u.

Daarnaast zijn de versnellingsbakken ook afkomstig van BMW, waarbij er keuze is tussen een handgeschakelde 6-versnellingsbak of BMW’s Sequential Manual Gearbox (SMG), een automaat met techniek uit de Formule 1.

De MF30 zou al binnen enkele jaren worden opgevolgd door de MF3 en het belangrijkste verschil tussen beide modellen is de motor. De MF3 wordt aangedreven door de S54B30 van BMW, die ook in de E46 M3 ligt en 343 pk heeft. 

1143

Prijsontwikkeling Wiesmann MF30 en MF3

Wiesmann richtte zich vooral op de Europese markt en verkocht slechts enkele tientallen auto’s per jaar. Na de MF30 en MF3 volgen nog de GT MF4 en de MF5. Wiesmann verhuisde in deze periode naar een nieuwe fabriek en maakte plannen om zijn auto’s naar de Verenigde Staten te exporteren.

Mede als gevolg van de vrij exclusieve nichemarkt waarin Wiesmann opereerde in combinatie met de flink opgelopen kosten eindigde het sprookje in 2014, nadat het faillissement van de autobouwer werd uitgesproken. 

Korte tijd later nam de Britse investeerder Roheen Berry Wiesmann over. In 2020 werd ‘Project Gecko’ onthuld, een nieuw model dat wordt aangedreven door een 4,4-liter V8 met dubbele turbo van BMW. In 2023 volgde ‘Project Thunderball’ met drie speciale versies, die deels geïnspireerd zijn op de vorige Wiesmann-modellen. Deze auto’s worden elektrisch aangedreven en helemaal op maat gebouwd. 

Deze ontwikkelingen kunnen ertoe leiden dat de interesse in de oudere modellen van Wiesmann toeneemt. In Nederland staan er op het moment van schrijven 5 Wiesmann-auto’s te koop, waarbij prijzen variëren van €109.500 voor een MF3 uit 1999 tot €207.000 voor een MF4 uit 2010.

Wiesmann verzekeren?

Bent u een van de gelukkige eigenaren van een Wiesmann en op zoek naar een (betere) verzekering? Als liefhebbers van oldtimers verzekeren wij al jaren unieke modellen en kijken wij graag samen met u naar de mogelijkheden. 

21 april 2023

Hotlist

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen