De Maserati Ghibli is een Italiaanse Gran Turismo die van 1967 tot 1973 werd geproduceerd. Door groeiende vraag vanuit verzamelaars en investeerders steeg de prijs van deze oldtimer de afgelopen tien jaar aanzienlijk. De populariteit blijft stijgen en daarom behoort de Ghibli tot een collectorsitem die het oriënteren waard is.
15 december 2021
Hotlist
Met zijn lange, slanke stalen carrosserie in Giugiaro-stijl en sportieve uitstraling werd de auto in 1966 met veel bewondering door autofans op de autoshow van Turijn tentoongesteld. Het in 1914 opgerichte merk had tot 1946 geen ervaring met het produceren van auto´s voor straatgebruik. Destijds werden er alleen snelle wagens voor het WK en voor de Formule 1 gebouwd. Met de komst van de Ghibili brak er echter een nieuw tijdperk aan voor Maserati.
Maserati doet zijn intrede in het achtcilinder sportwagen segment
In de jaren ’60 vond Maserati het dan ook tijd om actief te worden in het segment van de achtcilinder sportwagens. In 1963 verscheen de Quattroporte, een vierdeurs sportsedan en in 1966 kwam de Mexico uit, een tweedeurs GT met vier zitplaatsen.
Wat er aanvankelijk nog ontbrak in het rijtje was een tweezitter sportcoupé. Die rol werd opgenomen door de Ghibli in 1967, althans dat was de insteek. Het model debuteerde in november 1966 op de Autosalon van Turijn namelijk als 2-zits prototype. Een jaar later was de productieversie een feit, echter werd de Ghibli vanaf dat moment een 2+2-zits.
De Maserati Ghibli was het tweede exemplaar uit de Maserati modellen die vernoemd werd naar een windstorm en die naam doet de auto nog steeds eer aan als het zich voortbeweegt. De bolide is letterlijk in staat is om het stof langs de weg te doen opwaaien. Slechts één blik op het design van de Ghibli is nodig om te kunnen waarnemen dat de auto is ontstaan uit pure vakmanschap.
Doorgaans wordt de Maserati Ghibli vergeleken met de Ferrari 275 GTB/4 Daytona die in dezelfde periode op de markt werd gebracht. Toch blijft dit appels met peren vergelijken. De Ferrari 275 GTB/4 Daytona wordt ervaren als een uitdagend en bruut voertuig, terwijl de Ghibli het allemaal met wat meer souplesse doet en comfortabeler aanvoelt. In de Ferrari is het voor de bestuurder dan ook hard werken geblazen, de Ghibli eist minder van u als bestuurder.
Specificaties & waardeontwikkeling
Wat opviel bij de Ghibli was de manier waarop hij eruit zag. Scherpe vouwen werden toonaangevend voor supercars in de jaren 1970 en 1980, maar dit was 1966. De ontwerper Giorgetto Giugiaro, die net was begonnen aan zijn carrière, ontwierp met zijn design een sterke kanshebber voor de titel ‘knapste auto van de jaren zestig’.
Waarom schenken wij juist nu aandacht voor deze specifieke auto? Dat komt door de groeiende erkenning van oldtimerverzamelaars over het geavanceerde design en de groeiende populariteit. Verzamelaars en investeerders blijven opzoek naar de originele Ghibli. De waarde van het model is de afgelopen tien jaar dan ook ruim verdrievoudigd en schommelt momenteel (afhankelijk van de onderhoudsstaat) rond de €200.000,- per exemplaar.
Maserati verzekeren
Bent u een trotse eigenaar van een klassieke Maserati of andere oldtimer? Met passie voor oldtimers denkt Oldtimer-zekering.nl graag met u mee bij het zoeken naar de optimale oldtimerverzekering. Wij hebben een aantal verzekeraars die dezelfde taal spreken. Dat ziet u terug in de premie, maar ook in de voorwaarden bij onverhoopte schade. Vergelijk eenvoudig meerdere verzekeraars via onze website of bereken hier direct uw premie.
Oldtimerverzekering
Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.
Offerte aanvragen