Op onze Hotlist: de Lancia Stratos (1962)

20 december 2022

Hotlist

De Lancia Stratos viert dit jaar zijn 60e verjaardag. Deze Italiaanse klassieker staat vooral bekend om zijn prestaties in de rallywereld in de jaren zeventig. De meeste rallyauto’s waren namelijk gebaseerd op straatauto’s, terwijl de Lancia Stratos puur voor rallywedstrijden werd gemaakt. Deze oldtimer veroverde zijn plaats in de geschiedenisboeken van de rallysport en hield Lancia in een moeilijke periode op de been.

Eerder schreven we al over de Lancia 037, die in 2022 zijn 40e verjaardag vierde. De Lancia Stratos was de voorganger van de succesvolle Lancia 037 en de Italianen waren hiermee zeer competitief in de rallysport

De Lancia Stratos als echte rally-legende
Het uiteindelijke prototype van de Lancia Stratos werd een aantal jaren uitgesteld. In 1970 werd de Lancia Stratos aan het publiek getoond als concept car en een jaar later definitief gepresenteerd. In 1972 en 1973 werd de Stratos getest bij diverse wedstrijden in een lagere klasse, om het model te finetunen en verder te optimaliseren. 

Het publiek en trouwe volgers waren zeer verrast met de komst van de Lancia Stratos. Lancia kampte namelijk al enige jaren met hevige financiële verliezen en de toekomst van het automerk was onzeker. Ondanks het gebrek aan financiële middelen deed het bedrijf er alles aan om successen te behalen in de rallywereld. De Stratos was volgens het automerk het laatste redmiddel om Lancia weer op de kaart te zetten.

Eind 1973 waren er in totaal 500 exemplaren van de Stratos beschikbaar. Dit was één van de voorwaarden om met een auto mee te mogen doen aan de rally’s in de Groep 4 autosportklasse. De deelname werd een succes want in 1974, 1975 en 1976 won Lancia met de Stratos de constructeurstitel in het Wereldkampioenschap Rally. Lancia moest in deze jaren concurreren met verschillende auto’s van Triumph, Fiat, BMW en Porsche. In 1976 lukte het de coureurs van Lancia zelfs om zowel de eerste als de tweede plek van de Rally van Corsica te veroveren.
 
Technische specificaties van de Lancia Stratos
Het koetswerk van de Lancia Stratos HF was ontworpen door Marcello Gandini. Gandini behoorde tot de drie mees invloedrijke Italiaanse designers uit de jaren zeventig en was ook medeverantwoordelijk voor het ontwerp van de Lamborghini Miura.

Lancia koos wederom voor het centraal plaatsen van de motor. De motor had een inhoud van 2.418 cc en was afkomstig van de Ferrari Dino V6. De Stratos kan een topsnelheid behalen van 237 km/u en rijdt binnen 6,2 seconden van 0 – 100 km/u.

Prijsontwikkeling Lancia Stratos
Lancia verkocht de 500 exemplaren van de Stratos uitsluitend om te voldoen aan de voorwaarden van de rallysport. Maar deze Stratos is nooit bedoeld voor de massaverkoop en dat is maar goed ook. De oliecrisis was in de jaren zeventig in volle gang en het laatste waar mensen in deze periode hun geld aan zouden besteden was een onzuinige sportauto. 

Op dit moment zijn er een kleine 500 exemplaren van dit model op de wereld. Dankzij het succes van de Lancia Stratos is dit model zeer populair geworden liggen de prijzen voor een Lancia Stratos op minimaal $500.000. De populariteit en beperkte oplage maken de auto een waardevaste investering. 

Uw Lancia Stratos verzekeren
Bent u de trotse eigenaar van een Lancia-klassieker of een andere oldtimer? Bij Oldtimer-verzekering.nl zijn wij gespecialiseerd in het verzekeren van unieke en zeldzame klassiekers. Wij leveren hiervoor uitsluitend maatwerk, zodat uw oldtimer goed is verzekerd bij calamiteiten en onderverzekering kan worden voorkomen. 

20 december 2022

Hotlist

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen