De lancering van Urraco betekende een belangrijke mijlpaal voor Lamborghini. Het was namelijk de eerste sportwagen van de Italiaanse autofabrikant met een V8. Ruim vijftig jaar laten blikken we terug op deze bijzondere oldtimer, waarvan naam letterlijk ‘kleine stier’ betekent.
21 februari 2023
Hotlist
In 1970 trok Lamborghini tijdens de Turijnse autoshow het doek van de Urraco, een vierpersoons sedan die uit de pen kwam van Marcello Gandini, destijds werkzaam voor Bertone en later ook verantwoordelijk voor de iconische Miura.
Door de oliecrisis en economische onzekerheid voelde de Italiaanse autofabrikant zich genoodzaakt een auto te bouwen die minder duur zou zijn en ook een kleinere cilinderinhoud zou hebben, om op deze manier een breder publiek aan te spreken. De Urraco moest een interessant alternatief zijn voor de Ferrari Dino en Maserati Merak. Om de productie zo goedkoop mogelijk te houden en de volumes te verhogen werd een deel van de handmatige afwerking geautomatiseerd.
Diezelfde economische onzekerheid leidde ertoe dat de Urraco door sommigen wordt gezien als de oorzaak van het faillissement van Lamborghini in 1978. Italië had in die jaren te kampen met stakingsgolven en uiteindelijk ging Lamborghini in 1978 failliet. In 1980 volgde onder de vleugels van de gebroeders Mimran de wederopstanding van het automerk, dat een paar jaar later de Jalpa presenteerde als opvolger van de Urraco. Ook de Lamborghini Silhoutte is deels gebaseerd op de Urraco.
Bron afbeelding: Lamborghini
Technische specificaties van de Lamborghini Urraco
De Urraco is met een lengte van 4,25 meter vrij compact voor een 2+2 coupé. Dankzij de plaatsing van het dashboard en het vrij diep gebogen stuur ervaart de bestuurder voldoende binnenruimte.
De Lamborghini kreeg een gloednieuwe V8 middenmoter, voorzien van onder meer vier Weber 40 IDF1 carburateurs. De V8 had een enkele nokkenas per cilinderbank en dankzij een zogenoemde Heron Chamber kon Lamborghini een hogere compressieverhouding hanteren. De V8 had in eerste instantie een cilinderinhoud van 2,5 liter (P250) met 220 pk, die in 1974 werd opgevolgd met een 3 liter (P300) met een vermogen van 250 pk. De Urraco snelde daarmee vanuit stilstand in 6,9 seconden naar 100 km/u en behaalde een topsnelheid van ongeveer 250 km/u.
De Urraco was ook de eerste Lamborghini die voor en achter was voorzien van MacPherson veerpoten.
Ook bouwde Lamborghini voor de Amerikaanse markt de P111, die voorzien was van grote zwarte bumpers en grotere voor- en achterlichten om zo te voldoen aan de regelgeving in de Verenigde Staten. Om aan de Italiaanse belastingregels te voldoen produceerde Lamborghini ook nog de P200, voorzien van een 2-liter V8 met 180 pk.
Prijsontwikkeling Lamborghini Urraco
Lamborghini wilde aanvankelijk 2.000 stuks van de Urraco produceren. Mede door de moeilijke economische omstandigheden eindigde de teller in 1979 op slechts 791 exemplaren.
Mensen die zich destijds een Urraco konden veroorloven waren door de economische omstandigheden vaak niet in staat om het onderhoud te bekostigen, waardoor er diverse Urraco’s ter zielen zijn gegaan.
Op het moment van schrijven staat er geen enkele Urraco te koop. Op basis van de veertien verkochte exemplaren in de afgelopen vijf jaar komt de gemiddelde verkoopprijs uit op omgerekend €82.000, waarbij de meest recent verkochte Urraco’s opvallend minder opbrachten.
Lamborghini verzekeren?
Bent u in het bezit van een bijzondere Lamborghini en zoekt u naar een (betere) verzekering? Als liefhebber van oldtimers en specialist in het verzekeren van klassiekers kijken wij graag samen met u naar de mogelijkheden.
Oldtimerverzekering
Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.
Offerte aanvragen