Op onze Hotlist: De Jaguar XJ-S

22 mei 2020

Hotlist

Deze keer zetten wij weer eens een Britse oldtimer in de spotlights. Gebouwd tussen 1975 en 1996 stond de Jaguar XJ-S onder meer bekend om zijn degelijkheid. Destijds was deze oldtimer de opvolger van de legendarische Jaguar E-type. De grote vraag is of de waarde van de XJ-S dezelfde sprong gaat maken als bij de E-type het geval is geweest.

De Jaguar XJ-S kent drie generaties, waarbij de eerste generatie in 1975 eigenlijk nooit een eerlijke kans heeft gehad.

Als opvolger van de zeer geliefde E-type lagen de verwachtingen voor de XJ-S hoog, terwijl de wereldeconomie nog aan het herstellen was van de oliecrisis van 1973. Hierdoor was de afzetmarkt voor deze nieuwe GT-Coupé met 5,3 liter V12 motor bij zijn introductie een stuk kleiner.

Ook kwam er veel kritiek op het feit dat Jaguar afstapte van de traditionele leren bekleding. Toch kon men niet om het feit heen, dat deze eerste generatie XJ-S op de weg beter presteerde dan de E-type. Met name de aerodynamica en wegligging bij hoge snelheid lagen op een veel hoger niveau.

Tweede en derde generatie XJ-S

In 1981 besloot Jaguar dat het tijd was om de tweede generatie van de XJ-S te introduceren. Ditmaal kreeg de auto een HE (High Efficiency) motor mee. Met een topsnelheid van 250 km/u was de XJ-S destijds zelfs de snelste auto met automaat ter wereld. Ook was de tweede generatie XJ-S verkrijgbaar als cabriolet en werd ter ere van de overwinning van de 24 uur van Le Mans in 1988 door Jaguar, de special XJR-S versie met tuning kit op de markt gebracht.

De derde generatie verscheen in 1991 de naam werd gewijzigd in XJS . Het design werd licht aangepast, waardoor dit model onder andere een iets groter achterraam kreeg. De karakteristieke ‘flying buttress’ bleven gelukkig wel behouden op de XJS. De inhoud van de V12 motor steeg naar 6.0 liter en het model kreeg andere remschijven. In 1996 rolde de laatste XJS van de band, waarna de opvolger XK8 zijn intrede deed.

859

Prijsontwikkeling XJ-S

De eerste en tweede generatie Jaguar XJ-S laten duidelijk een prijsstijging zien. Eind 2018 bracht een Jaguar XJ-S in concoursstaat nog gemiddeld zo’n €29.000 op, momenteel gaat deze oldtimer voor €34.500 onder de hamer.

De latere generatie XJS (coupé versie) laat een nog veel grotere prijsstijging zien. Eind 2018 wisselde een exemplaar in concoursstaat voor circa €24.500, nu gaat deze klassieker voor gemiddeld €38.000 onder de hamer.

Zo ziet u maar dat deze in eerste instantie ‘underdog’ Jaguar zich uiteindelijk niet heeft laat kennen door de befaamde E-type en steeds geliefder lijkt te worden onder fans van het Britse merk.

22 mei 2020

Hotlist

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen