Als gevolg van extreem weer kan uw oldtimer schade oplopen, zoals stormschade of schade door hagel. Wat dekt uw oldtimerverzekeraar wanneer uw oldtimer schade oploopt door extreem weer en wat kunt u zelf doen om dergelijke schade te voorkomen?
30 augustus 2021
Onderhoud en schade
In Nederland krijgen we steeds vaker te maken met extreem weer, veroorzaakt wordt door de opwarming van de aarde. Volgens het KNMI moeten we er in de toekomst rekening mee houden dat extreme weersomstandigheden als harde stormen, felle regenbuien of juist extreme hitte zich in elk seizoen vaker kunnen voordoen.
2021 is een goed voorbeeld van de veranderende weersomstandigheden. Waar Limburg dit jaar overrompeld werd door verschillende overstromingen, kregen Turkije, Griekenland, Italië en Spanje te maken met extreem hoge temperaturen en felle bosbranden.
Stormschade oldtimer
Helaas kunnen naast huizen ook auto’s en oldtimers door het extreme weer schade oplopen. Zo wordt de kans op stormschade in Nederland steeds groter. Door een zware storm kunnen er boomtakken afbreken, dakpannen van het dak afwaaien en tuinmeubilair of bloempotten in het rond vliegen en schade veroorzaken.
Om deze reden is het verstandig dat u uw geliefde oldtimer ten alle tijde tijdens een zware storm in uw garage of stalling zet. Indien u niet beschikt over een garage of stalling is het verstandig om uw oldtimer niet onder of vlakbij een boom te parkeren.
Geeft het KNMI een waarschuwing af voor storm? Verwijder dan losse spullen uit uw tuin, zodat deze niet kunnen wegwaaien en schade aan uw woning en oldtimer veroorzaken.
Waterschade oldtimer
Zoals u weet zijn water en elektrische bedrading geen goede combinatie. Naast de schade aan de elektrische bedrading kan de motor ook serieuze schade oplopen als er water in de verbrandingsruimte van de motor terechtkomt, bijvoorbeeld via de luchtinlaat.
Lucht laat zich comprimeren, maar water niet. Dit zorgt ervoor dat de zuiger abrupt tot stilstand komt en er veel mechanische schade ontstaat. Als het water tot aan uw bumper staat, start uw oldtimer dan niet. U kunt in dit scenario beter wachten tot het water weer tot een normaal niveau gezakt is.
Soms ontstaat er waterschade welke niet direct merkbaar is, maar pas op het moment dat er corrosie of roest op uw oldtimer ontstaat. Corrosie ontstaat als de temperatuur bijvoorbeeld met 10 graden daalt, wat resulteert in het feit dat de luchtvochtigheid met 30% toeneemt. U kunt de luchtvochtigheid in uw garage simpel regelen met een klimaatmanager.
Hagelschade oldtimer
In Nederland zijn we nog niet zo bekend met extreme hagelbuien, maar u heeft het vast wel eens voorbij zien komen op het nieuws of zelf in het buitenland meegemaakt bij een vakantietrip. In andere Europese landenzijn zware hagelbuien een bekend fenomeen, bijvoorbeeld bij het toeristische Gardameer, de kust van Spanje ten noorden van Valencia en in het Alpengebied. Door de jaren heen zijn er heel wat auto’s beschadigd geraakt door hagelstenen zo groot als golfballen.
Uiteraard wilt u niet dat uw geliefde oldtimer door de hagelstenen geraakt wordt, dus is het verstandig als er (extreme) hagel verwacht wordt om uw oldtimer onder een stevige overkapping te zetten. Als dit niet mogelijk is, kunt u uw oldtimer bedekken met een speciale hagelbeschermhoes.
(Lak)schade door zand
In Nederland hebben we meermaals te maken gehad met zand dat afkomstig was uit de Sahara.
Eens in de zoveel tijd waait er een flinke berg Saharazand over ons land. Hoog in de atmosfeer is dat geen probleem, maar zodra het gaat regenen komt dit zand naar beneden en op uw geliefde oldtimer.
Uiteraard wilt u het Saharazand zo snel mogelijk van uw oldtimer verwijderen, maar wees voorzichtig wanneer u direct de spons pakt om uw oldtimer schoon te maken. Het Saharazand kan namelijk als schuurpapier werken met lakschade tot gevolg.
Om het Saharazand zonder schade van uw oldtimer te verwijderen kunt u het beste gebruik maken van een goed schuimende autoshampoo. Het schuim neemt in dit geval het zand op.
Schade door sneeuw en ijs
De Nederlandse winters kunnen een zeer wisselend en grillig karakter hebben. Winterse weersomstandigheden zoals sneeuw en ijzel kunnen namelijk kwetsbare onderdelen van uw oldtimer beschadigen. De winterse weersomstandigheden kunnen daarbij ook leiden tot kapotte accu’s of een vastgevroren handrem.
Uiteraard neemt de kans op ongelukken toe door gladheid of slechter zicht op de weg. Voor de rijveiligheid wordt er bij gladheid met strooizout (pekel) gestrooid op de wegen. Strooizout is schadelijk voor uw lak, velgen, carrosserie en autoruiten. Om deze schade door strooizout tegen te gaan is het verstandig om uw oldtimer regelmatig goed schoon te houden.
Om deze redenen is het ook verstandig om tijdens de wintermaanden niet met uw oldtimer de weg op te gaan en er in het voorjaar juist volop van te kunnen genieten.
Extreme hitte en uw oldtimer
In Nederland kunnen de zomerse temperaturen flink oplopen. Aangezien de meeste oldtimers niet over airconditioning beschikken, is rijden met een oldtimer tijdens een hittegolf eveneens geen pretje.
Als uw oldtimer langere tijd wordt blootgesteld aan hoge temperaturen (27 graden of hoger), kan dit nadelige gevolgen hebben. Voor het exterieur van uw oldtimer is de lak zeer kwetsbaar en worden de donkere kleuren relatief snel aangetast door de zon. Wanneer uw oldtimer teveel wordt blootgesteld aan de volle zon dan kan de lak gaan krijten of dof worden.
Voor het interieur geldt dat bij hitte de lederen bekleding van uw oldtimer kan gaan uitdrogen en barsten.
Om uw oldtimer in goede staat te houden is het van belang dat u bij (langdurige) hitte uw oldtimer niet in de volle zon laat staan, maar parkeert in een garage of onder een afdak.
Verzekeren tegen extreem weer
Heeft u toch schade als gevolg van extreme weersomstandigheden? Bij een Allrisk verzekering wordt in principe alle schade vergoed. Ook wanneer u schade oploopt door extreem weer in een ander EU-land bent u gewoon verzekerd. Het is uiteraard wel belangrijk dat u de schade zo snel mogelijk bij uw verzekeraar meldt.
Het is wel belangrijk om in uw achterhoofd te houden dat de voorwaarden per verzekeraar natuurlijk kunnen verschillen. Deze zijn te vinden onder de polisvoorwaarden van uw verzekering.
Voorkomen is beter dan genezen
Het voorkomen van schade is uiteraard niet altijd mogelijk. Wees daarom alert wanneer er bijvoorbeeld een weeralarm wordt afgegeven en breng uw oldtimer tijdig in veiligheid en neem een aantal preventiemaatregelen. Het is verstandig om uw oldtimer bij slecht weer op tijd in uw garage of stalling te zetten en sowieso niet onder of nabij een boom te parkeren.
Oldtimerverzekering
Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.
Offerte aanvragen