29 juni 2020
In het nieuws
Met de komst van brandstoffen zoals E10 ontstaat er een probleem voor oldtimers waarvan de motoren niet geschikt zijn voor deze brandstof. Vooral het hoge bio-ethanolpercentage is slecht voor de klopvastheid maar tast ook leidingen en andere kwetsbare onderdelen aan. Gelukkig zijn er nog alternatieve brandstoffen of additieven voor oldtimers beschikbaar, tegelijkertijd wordt de roep om een meer duurzame oplossing steeds luider.
Doordat elektrisch rijden steeds gangbaarder wordt met voldoende oplaadpunten door het land, zijn inmiddels ook de eerste elektrische oldtimers gespot. Het idee is niet zo gek, u rijdt namelijk CO2-neutraal en bent vooral af van alle onzekerheid rondom brandstoffen en milieuzones. Toch zitten er nog flink wat haken en ogen aan deze ontwikkeling.
Oldtimer ombouwen tot elektrische auto
Wat begon als een experiment is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze dienstverlening. Inmiddels telt Nederland een handjevol garages die de mogelijkheid bieden om oldtimers om te bouwen tot een elektrische auto.
Helaas is dit wel een zeer omvangrijke en kostbare ingreep waarvoor u al snel moet rekenen op een investering van €20.000 tot €40.000. Die kosten gaan niet alleen in de aanschaf van de accu zitten, maar de gehele oldtimer moet worden aangepast om deze techniek aan te kunnen.
Het is namelijk niet simpelweg de brandstofmotor vervangen door een elektrische motor in een oldtimer. Een normale autoaccu is al snel veel te krachtig voor de meeste oldtimers, dus het aantal pk’s moet drastisch worden teruggeschroefd tot een iets acceptabeler niveau.
Vervolgens bent u er nog niet. Er moeten ook grotere remschijven worden geplaatst, doorgaans met bredere banden. Verder dient al het leidingwerk en het complete aandrijvingsmechanisme te worden aangepast. Alles om ervoor te zorgen dat u op een veilige manier de weg op kan.
Aangezien uw oldtimer na het ombouwen zich anders op de weg zal gedragen, moet deze ook eerst door het RDW opnieuw gekeurd worden.
Wie zich zorgen maakt dat rijden in een elektrische oldtimer saai wordt, heeft het echter mis. Zo beschikken veel oldtimers na het ombouwen nog altijd niet over stuurbekrachtiging, ABS of andere moderne gemakken. Daardoor blijft het ook in een elektrische aangedreven oldtimer ‘hard’ werken.
Elektrische oldtimer nog een brug te ver
Voor de echte doorgewinterde oldtimer fan zal de overstap naar elektrisch rijden nog heel ver weg zijn. Het onmiskenbare en karakteristieke geluid van een oldtimer en het dagenlang ongestoord sleutelen is iets waar menigeen nog geen afscheid van wil of kan nemen. Bovendien vraagt het ombouwen om een significante investering, terwijl de overheid nog geen CO2-neutraal fiscale voordelen aan omgebouwde oldtimers toekent.
Conclusie
Ook voor ons als oldtimerverzekeraar zijn elektrische oldtimers nog vrij onbekend terrein, maar wij volgen deze ontwikkeling met interesse. De techniek en ontwikkeling heeft nog een lange weg te gaan, maar nu al kunnen we de volgende belangrijke voor- en nadelen op een rij zetten:
Voordelen:
- Niet meer afhankelijk zijn van schadelijke brandstoffen en bijkomende onzekerheid
- Weer toegang tot alle milieuzones
- CO2-neutraal rijden
- Uw oldtimer wordt een stuk krachtiger en sneller
- Leuke reacties op de snelweg als u een inhaalactie uitvoert met uw oldtimer
- Minder onderhoud aan de motor (voor wie dat als een nadeel beschouwt)
Nadelen:
- Relatief dure investering
- Er zijn nog wat vraagtekens rondom de rijveiligheid van een geëlektrificeerde oldtimer
- Nog geen CO2-neutraal fiscale voordelen
- Gemis van karakteristiek motorgeluid
- Er valt weinig meer zelf te sleutelen
Hoe denkt u over het elektrificeren van oldtimers? Is dit een kansrijke ontwikkeling of is het eigenlijk karaktermoord van een oldtimer? Wij horen het graag van u!
Oldtimerverzekering
Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.
Offerte aanvragen