Importeren van een oldtimer – Deel 1

4 mei 2017

Verzekeren en financieel

Wellicht kent u het gezegde ‘wat je van ver haalt is lekker’. Dit gezegde gaat ook zeker op voor oldtimers, vooral wanneer u een specifiek model of merk zoekt. De kans is groot dat uw zoektocht naar die ene speciale oldtimer in het buitenland uit komt. Het importeren van een oldtimer is absoluut geen onmogelijke opgave, maar het is belangrijk u goed in te lezen en voor te bereiden alvorens u aan dit avontuur begint.

In dit tweedelige artikel geven wij u daarom graag een aantal tips en informatie over het importeren van een oldtimer.

Wat een wezenlijk verschil maakt in het proces is of uw oldtimer uit een land binnen of buiten de Europese Unie gehaald moet worden. Dit heeft bijvoorbeeld grote gevolgen voor het transport en de bijkomende kosten. Een klassieke BMW uit Duitsland halen is een stuk eenvoudiger dan een Cadillac uit de Verenigde Staten.

Importeren van een oldtimer uit een EU land

Importeren van een oldtimer uit een EU land

Het grote voordeel van het importeren van een oldtimer uit een EU-land, is dat u geen invoerrechten en BTW over de importkosten hoeft te betalen.

Na de aankoop van uw oldtimer wilt u deze echter wel zo snel mogelijk in uw garage hebben staan. Voor het wegtransport heeft u de volgende opties:

  • De auto zelf ophalen en naar huis rijden. (Let op dat uw oldtimer dan in ieder geval over een importkenteken beschikt).
  • Indien uw aankoop de lange rit (nog) niet aan kan, kunt u de oldtimer zelf met een autoambulance ophalen.
  • U laat uw aankoop door een professioneel transportbedrijf ophalen.

Naast de aankoopsom maakt u dus alleen nog kosten voor het transport naar huis. Uw auto zelf ophalen en naar huis rijden is niet alleen de goedkoopste maar wellicht ook de leukste optie. Het is wel belangrijk dat u dan zeker weet dan de oldtimer deze rit aan kan.

Importeren van een oldtimer buiten de EU

Importeren van een oldtimer buiten de EU

In dit geval krijgt u met flink meer kosten en processen te maken, maar als uw grote oldtimer liefde die u al zo lang zoekt in Amerika staat dan kan het niet anders. Waar u kostentechnisch rekening mee moet houden is dat u in ieder geval 6% BTW betaalt over de aankoopprijs van de oldtimer en over de transportkosten. Ook krijgt u mogelijk nog met invoerrechten te maken. 

Wat betreft het transport zal uw oldtimer verscheept moeten worden. Ook in dit geval heeft u een aantal opties:

  • ‘Roll-on Roll off’ – Dit is een vorm van verscheping die vooral voor grotere voertuigen is bedoeld die niet in een container passen. In dit geval gaat uw oldtimer mee met een schip dat speciaal is afgestemd op autovervoer. Het nadeel is dat deze schepen niet in iedere haven aan- en afmeren.
  • Verschepen per container – De meest gebruikelijke manier van verschepen is wanneer uw auto in een container wordt geladen. Overigens kunt u dan wel nog kiezen of uw oldtimer een eigen container krijgt of een container met andere auto’s deelt.

Naast het verschepen krijgt u ook in dit geval te maken met wegtransport, aangezien uw oldtimer nog de loods van de rederij moet bereiken. Dit kunt u ook weer zelf doen, maar gezien de afstand is het waarschijnlijker dat u dit door een transportbedrijf laat doen.

In het volgende artikel worden zaken als invoerrechten, RDW keuring, BPM aangifte en oldtimerverzekeringen behandeld.

4 mei 2017

Verzekeren en financieel

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen