Hoe u en uw oldtimer het hoofd koel houden

17 augustus 2022

Onderhoud en schade

Het is voor iedere oldtimerliefhebber elk jaar weer een genot om uw oldtimer na een lange winterperiode uit de stalling te kunnen halen en er in de warme zomer weer mee op uit te trekken. Wel is het belangrijk om te realiseren dat het met de steeds hogere temperaturen van belang is om u uw oldtimer niet té warm te laten worden. Dit kan namelijk nare gevolgen hebben voor uw geliefde bolide.  

Net zoals veel mensen houden oldtimers ook niet van extreem zomerse temperaturen. In het ergste geval kunnen oldtimers er zelfs moeite mee hebben om naar behoren te functioneren tijdens hittegolven. 

 

Om ongemakken op de weg te voorkomen hebben wij een aantal tips om als oldtimereigenaar het hoofd koel te houden, zeker wanneer u bijvoorbeeld naar het buitenland gaat waar de temperaturen vaak nog net iets hoger liggen en er meer gevraagd wordt van uw klassieker.

1112

Onderhoud is behoud

Voordat het zomerse seizoen weer begint en u uw oldtimer uit uw winterstalling haalt, is het belangrijk om het volledige koelsysteem te inspecteren. Controleer hierbij de koelvloeistofslangen op droge scheuren, zoek naar lekken, slijtage en verrotting. Voelen de slangen zacht en sponsachtig aan? De kans is groot dat u ze moet vervangen voordat u een klapband krijgt. 

 

Controleer vervolgens de spanning en de conditie van uw waterpompriem en zorg ervoor dat de luchtstroom naar uw radiator vrij is van belemmeringen en vuil.

 

Let ook op de volgende zaken:

  • Beschadigingen of roestvorming aan het exterieur;
  • Conditie van de banden;
  • De remmen;
  • Accuspanning en conditie van de accu;
  • Olie en andere vloeistoffen nalopen;
  • De motor starten en controleren;
  • Overige zaken, als verlichting, claxon en ruitenwissers.

Zorg er verder voor dat u bij extreme hitte uw oldtimer niet te lang in de volle zon laat staan, maar parkeer deze in een garage of onder een afdak. Als uw oldtimer langere tijd wordt blootgesteld aan hoge temperaturen kan dit namelijk de lak en het interieur beschadigen.

Rijdt regelmatig met uw oldtimer

Wat is het nut van uw prachtige klassieke auto als deze altijd bescheiden onder een zeil in uw garage staat? 

 

Naast dat u uw dierbare bolide regelmatig mee wilt nemen voor een ritje, is het ook belangrijk dat u frequent met uw klassieker rijdt zodat deze soepel blijft rijden en u zich vroegtijdig bewust bent van eventuele problemen.

Knutsel niet aan de originele onderdelen

Tenzij een van de originele onderdelen op de een of andere manier onherstelbaar beschadigd is geraakt, adviseren wij u om alle authentieke onderdelen en componenten te behouden gedurende de tijd dat u de oldtimer bezit. 

 

Wanneer u er toch voor kiest om (kleine) onderdelen toe te voegen aan uw auto kunt u de auto namelijk beschadigen, maar ook de waarde van de auto sterk laten dalen.

Exterieur én interieur oldtimer reinigen

Wanneer het mooier en warmer weer wordt, is het natuurlijk fijn om extra goed voor de dag te komen met een beeldschone oldtimer. Het is daarom van groot belang dat u uw auto schoon houdt, zowel van binnen als van buiten. 

 

Zorg er ten eerste voor dat u bij het wassen van uw oldtimer altijd goedgekeurde zeep en nooit afwasmiddel gebruikt. Laat uw oldtimer daarbij niet in de zon drogen, maar maak deze met een schone doek voorzichtig schoon. Dit voorkomt vlek- en streepvorming op de lak. 

 

Vergeet ook de binnenkant van uw oldtimer niet. Als u het interieur goed schoonmaakt, voorkomt u problemen zoals schimmel- of meeldauwschade aan de bekleding. Vooral het schoonmaken van leder is precaire klus.

Goed mengen zal verkoeling brengen

Wanneer uw koelvloeistof correct is gemengd en in goede staat is, zal het ervoor zorgen dat uw klassieker koel blijft op tijdens een hete zomer. 

 

Overweeg daarbij om uw koelvloeistofsysteem met enige regelmaat door te spoelen en met nieuwe vloeistof te vullen. Zorg er altijd voor dat u een nauwkeurig 50/50-mengsel van antivries en water hebt. Gebruik daarnaast altijd de door de fabriek aanbevolen vloeistof voor uw klassieker.

Laat de lucht stromen

Om de motor koel te houden is het ook essentieel dat uw radiateurventilator goed werkt. Controleer de ventilator wanneer de motor uit staat op verbogen, gebroken of vervormde bladen. 

Houd het samen onder druk

Het koelsysteem van uw oldtimer werkt onder druk, dus als uw dop of slangen een klein lek hebben zal het systeem niet genoeg druk opbouwen om de motor effectief te koelen. Controleer daarom uw radiateurdop en slangen regelmatig op mogelijke slijtageplekken of lekken.

 

Door jaarlijks uw oldtimer voor de zomerperiode goed te controleren en te onderhouden zorgt u ervoor dat de kans op oververhitting van uw oldtimer en uzelf klein is. Bovendien wordt slijtage niet gedekt door uw oldtimerverzekering. Schade door brand, een ongeval of vandalisme natuurlijk wel. 

17 augustus 2022

Onderhoud en schade

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen