Audi is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een gerenommeerd luxemerk. De Duitse autofabrikant kent een rijke historie dankzij de samenvoeging van verschillende automerken. NSU is een van de grondleggers en speelde een bepalende rol in de toekomst van de automobielindustrie.
24 april 2023
In het nieuws
NSU werd in 1873 opgericht door de monteurs Heinrich Stoll en Christian Schmidt, die de naam van hun bedrijf ontleenden aan de namen van de rivieren rond hun fabriek in Riedlingen an der Donau: Neckar en Sulm.
Stoll en Schmidt boekten succes met hun breimachines, maar zagen al snel dat de fiets aan populariteit won en brachten daarom hun eigen ‘fahrrad’ uit. Het was vervolgens een kleine stap om een gemotoriseerde fiets te maken. In 1901 was de allereerste motorfiets voorzien van een 1,5 pk motor, geïmporteerd van het Zwitserse Zedel. In 1903 begon NSU de productie van motoren en een jaar later brachten zij zes verschillende modellen op de markt.
Mede dankzij het succes van de motorfietsen verlegde NSU langzaamaan de focus naar auto’s, die aan het begin van de negentiende eeuw aan hun opmars begonnen. In 1905 presenteerde NSU de eerste auto en al een paar jaar waren er verschillende motorvarianten leverbaar, van 1300 cc tot bijna vier liter.
Rol in de oorlogen
De Eerste Wereldoorlog zorgde voor vertraging in de groei van NSU, maar halverwege de jaren twintig van de vorige eeuw was het bedrijf een van de koplopers in de auto-industrie. Zo bouwde NSU in 1923 de 8/24, een auto met een volledig aluminium carrosserie wat in die tijd zeer bijzonder was.
Helaas zorgde de crisis van 1928 ervoor dat NSU in financiële problemen kwam en zich genoodzaakt zag om de autodivisie aan Fiat te verkopen. NSU was echter niet helemaal van het autostrijdtoneel verdwenen. In 1933 werd het bedrijf gevraagd om drie prototypes van Typ32 te bouwen, de voorloper van de Volkswagen Kever. Vanwege contractuele verplichtingen verbood Fiat NSU om daarmee door te gaan en werd het vierde prototype gebouwd door Porsche.
Niet lang daarna brak de Tweede Wereldoorlog uit en kreeg NSU de opdracht om voor het Duitse leger te produceren, waarbij de 250 ZDB motorfiets en het halfrupsvoertuig genaamd de Kettenkrad de belangrijkste wapenfeiten waren.
Prinz 4 succesnummer
Pas in de jaren vijftig richtte NSU haar blik weer op de automarkt en werd in 1957 de Max Kabine op de markt gebracht, een driewielige auto met een 598 cc motor van 20 pk.
In 1963 volgde een van NSU’s meest iconische modellen, namelijk de Prinz 4. Dit model was de opvolger van de originele Prinz en de carrosserie was gebaseerd op het ontwerp van de Chevrolet Corvair, waardoor de Prinz 4 de bijnaam ‘Mini Corvair’ kreeg.
De Prinz 4 had een tweecilinder luchtgekoelde heckmotor van 30 pk, waarmee de auto een topsnelheid van 116 km/u haalde. NSU bleef de Prinz 4 verder ontwikkelen en tot in 1973 produceren. Met meer dan 600.000 verkochte modellen is dit het meest geproduceerde NSU-model ooit.
Wankelmotor
Tijdens de ontwikkeling van de Prinz startte NSU een samenwerking met Felix Wankel, de bedenker van de Wankelmotor. In 1960 testte NSU de eerste versie van deze rotatiemotor en in september 1963 werd de NSU Spider gepresenteerd op de autoshow van Frankfurt. De NSU Spider had een wankelmotor met een enkele rotor, waarmee een vermogen van 50 pk werd behaald. Tussen 1964 en 1967 zijn er 2.375 van dit model geproduceerd.
Om de wankelmotor meer aanzien te geven besloot NSU een grote luxe auto op de markt te brengen. In 1967 werd de Ro 80 op de autoshow van Frankfurt gepresenteerd en was mede dankzij zijn wankelmotor samen met een revolutionair aerodynamisch koetswerk zijn tijd ver vooruit. In tegenstelling tot de Wankel Spider was de Ro 80 voorzien van een rotatiemotor met twee rotoren en leverde 115 pk. In totaal zijn er van de NSU Ro 80 37.395 exemplaren verkocht.
Overname en einde NSU
De ontwikkeling van de rotatiemotor bleek achteraf zeer kostbaar en betekende het begin van het einde voor NSU. Problemen met de apex-afdichtingen van de motor schaadden de reputatie van het merk.
In 1969 wordt NSU overgenomen door Volkswagen en samengevoegd met Auto Union, dat Volkswagen vijf jaar eerder overnam en eigenaar zijn van het merk Audi.
Het gefuseerde bedrijf heet vanaf dan Audi NSU Auto Union en betekende feitelijk het einde van NSU als zelfstandig merk. Na de productie van de laatste Ro 80 in april 1977 wordt de NSU-merknaam niet meer gebruikt. In 1984 valt het doek van NSU definitief wanneer binnen het Volkswagen/Audi-concern de naam werd opgeheven. Een jaar later wordt Audi NSU Auto Union ingekort tot Audi.
Oldtimerverzekering
Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.
Offerte aanvragen