Vijftig jaar geleden stelde Volkswagen de Golf voor, een auto die brak met het design met zijn iconische voorganger en uitgroeide tot een van de belangrijkste modellen in het gamma van de Duitse autobouwer.
20 maart 2024
Besproken oldtimers
Mark Reus
Volkswagen bracht na de Tweede Wereldoorlog de Kever op de markt, een auto die door zijn vriendelijk ogende lijnenspel in combinatie met degelijke technologie al snel alle verkooprecords van het merk verbrak.
De Duitsers wisten de levensduur van de Kever flink op te rekken, maar uiteindelijk verloor het model in de jaren zeventig dusdanig veel marktaandeel dat het tijd was voor een opvolger. Zeker omdat Volkswagen was uitgegroeid tot een groot autoconglomeraat en snakte naar nieuwe successen.
Volkswagen had al eerder geprobeerd om met een opvolger te komen voor de Kever, maar deze modellen kwamen niet in de buurt van de verkoopaantallen van deze klassieker.
Om deze keer wel goed beslagen ten ijs te komen trok de top van Volkswagen in 1969 naar de autosalon van Turijn, waar er vier auto’s waren die hun aandacht trokken. Deze waren allen getekend door Italdesign, dat kort daarvoor was opgericht door Giorgetto Giurgiaro. De Duitsers besloten direct om met de Italianen in zee te gaan om een nieuw succesnummer te ontwerpen.
Introductie Golf Mk1
De verwachtingen waren in 1974 hooggespannen toen Volkswagen het doek van de eerste Golf trok. De Mk1 brak met de designtaal van de Kever en kreeg van de designers van Giugiaro een hoekige koets, wat uiteindelijk de blauwdruk zou zijn voor de vele generaties die daarna zouden volgen.
Een ander belangrijk verschil met de Kever is dat waar bij de kever het chassis en koetswerk twee delen zijn, dit bij de Golf één geheel vormt. Ook onderhuids kreeg de Mk1 de nodige vernieuwingen ten opzichte van zijn voorganger. Zo gebruikt de Golf een onafhankelijke achterwielophanging.
De eerste Golf had een watergekoelde viercilinder, die dwars voor de vooras is gemonteerd om zo de voorwielen aan te drijven. Deze opstelling zorgde ervoor dat de ontwerpers de ruimte binnenin maximaal hebben kunnen benutten. Zo is het passagierscompartiment van de Golf in vergelijking met de Kever erg ruim en de bagageruimte zelfs enorm, zeker omdat de achterbank naar beneden kan worden geklapt.
De eerste modellen die Volkswagen van de Golf produceerde kenmerken zich door de licht gebogen rand onder de achterlichten en het nummerbord, wat ook wel de zwaluwstaart wordt genoemd. De zwaluwstaart werd al snel aangepast naar een rechte lijn over het achterwerk. Omdat er vrij weinig van dit model met een zwaluwstaart zijn geproduceerd, is het geliefd onder verzamelaars.
Golf GTI aan de wieg van hot hatch
Toen de verkopen van de Golf duidelijk de verwachtingen overtroffen, besloot een groep ingenieurs van Volkswagen om na hun werk op de fabriek in de avonduren een sportieve variant te maken.
De originele 1.471cc motor werd opgeboord van 76,5 millimeter naar 79,55 millimeter, waardoor de inhoud steeg naar 1.588cc en er 110 pk voorhanden is. Verder kreeg de sportieve Golf een nieuwe koppeling met een grotere diameter gemonteerd, om de overbrengingsverhoudingen te verbeteren.
Om het sportieve karakter te benadrukken werd deze Golf 20 millimeter verlaagd en kreeg het nieuwe, bredere stalen wielen waarachter geventileerde schijfremmen zaten.
Binnenin kreeg het meubilair een ruitjesmotief dat is uitgegroeid tot een begrip en was de Golf GTI alleen verkrijgbaar in de kleuren Mars Red, Diamond Metallic Silver of Schwartz Black.
De auto werd uiteindelijk omgedoopt tot Golf GTI en inspireerde in de jaren die volgden veel autobouwers om ook dergelijke sportieve varianten van bestaande modellen te produceren, waardoor de ‘hot hatch’ was geboren.
Uiteindelijk bouwde Volkswagen in negen jaar tijd meer dan zes miljoen exemplaren van de eerste generatie van de Golf, voordat in 1983 de opvolger werd geïntroduceerd. De Zuid-Afrikaanse tak van de Duitse autobouwer wilde geen afscheid nemen van de Mk1 en fabriceerde uiteindelijk nog 25 jaar lang verschillende versies van het model.
Oldtimerverzekering
Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.
Offerte aanvragen