Hoe De Tomaso met de Vallelunga zichzelf op de kaart zette

24 mei 2024

Besproken oldtimers

Mark Reus

Italië herbergt de nodige exotische autofabrikanten, waaronder het roemruchte De Tomaso. De Vallelunga was de eerste telg van de familie, een sportwagen die ondanks zijn Italiaanse inborst onderhuids de nodige nationaliteiten herbergt.

Het verhaal begint in Argentinië, waar Alejandro De Tomaso in 1928 in Buenos Aires werd geboren. Al vroeg had hij een interesse in auto’s en racen en bezzat hij een Bugatti Type 35 en daarna een Maserati A5GCS. In de jaren 50 vertrok De Tomaso richting Italië, naar eigen zeggen om zijn droom een succesvol racecoureur te worden verder gestalte te geven. Boze tongen beweren echter dat hij vluchtte vanwege mogelijke betrokkenheid bij een couppoging op toenmalig president Peron. 

De Tomaso vestigde zich in Modena, dat destijds het hart van de Italiaanse auto-industrie was. Hij schopte het tot Formule 1-coureur en deed het in andere raceklassen niet onverdienstelijk, maar de Argentijn zag uiteindelijk in dat hij meer succes zou kunnen hebben in de achterliggende techniek.

Ontstaan De Tomaso Vallelunga

In 1959 begon De Tomaso onder zijn eigen naam een bedrijf, dat zich in eerste instantie richtte op het bouwen van racewagens. 

In 1962 besloot hij over te stappen op de productie van sportwagens voor de openbare weg en een jaar later presenteerde De Tomaso de Vallelunga. Hij hoopte dat een andere sportwagenfabrikant het ontwerp zou willen kopen, maar nadat niemand echt interesse toonde besloot hij de auto zelf te produceren. De Tomaso huurde eerst Fissore en later Ghia in om deze droom waar te maken.

De Vallelunga is vernoemd naar het circuit van Rome waar De Tomaso regelmatig zijn sportwagens testte. Het fraaie design van Carrozzeria Fissore is opgetrokken uit glasvezel met daaronder een licht buizenframe, waardoor het leeggewicht van de sportwagen slechts 700 kg bedraagt.

In het midden huist geen exotische Italiaanse krachtbron, maar een 1.498 cc viercilinder motor afkomstig uit de Ford Cortina 1500GT. Dankzij andere carburateurs steeg het vermogen in de Vallelunga naar 135 pk. 

Onderhuids zijn er nog meer onderdelen afkomstig van andere buitenlandse fabrikanten. Zo worden de paardenkrachten via een gemodificeerde versnellingsbak van Volkswagen in combinatie met racetechniek van Hewland naar de achterwielen gestuurd. 

Dankzij het vrij lage gewicht in combinatie met een krachtige middenmoter, heeft de Vallelunga slechts 6,9 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te gaan. De topsnelheid bedraagt 203 km/u en dit waren voor die tijd uitstekende prestaties.

Vervolg Vallelunga

Door de vooruitstrevende techniek en vrij dure materialen was het onvermijdelijk dat De Tomaso als nieuw merk zijn eerste sportwagen in kleine aantallen zou produceren.

Uiteindelijk rolden er bij Fissore en later Ghia naar verluidt in totaal 49 stuks van de band, waarvan drie prototypen met een aluminium carrosserie en vijf raceauto’s voorzien van een lichtmetalen carrosserie.

Ondanks deze moeizame start zette De Tomaso door en volgden na de Vallelunga de meer succesvolle Magnusta en de Pantera.

De Vallelunga is dankzij zijn historische waarde en geringe productieaantallen een gewilde klassieker geworden. Op recente veilingen werd er op een Vallelunga tussen de €300.000 tot €400.000 geboden.

 

24 mei 2024

Besproken oldtimers

Mark Reus

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen