Hoe de Dino 246 GTS de eerste Ferrari met een targadak werd

9 augustus 2024

Besproken oldtimers

Mark Reus

De Dino is een van de meest befaamde series die Ferrari ooit heeft geproduceerd. De eerste echt betaalbare Ferrari luidde voor de Italiaanse sportwagenfabrikant een nieuw tijdperk in en is tegenwoordig een gewilde klassieker, waarbij de Dino 246 GTS dankzij zijn targadak een vrij bijzondere verschijning is.

De Dino-serie is ontwikkeld als eerbetoon aan Enzo Ferrari’s zoon, Alfredo ‘Dino’ Ferrari’, die in 1956 op 24-jarige leeftijd overleed aan een ongeneeslijke spierziekte. Dino was medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de eerste V6-motor van Ferrari. Voor die tijd had Ferrari alleen nog maar V12-motoren ontwikkeld.

Om te voldoen aan de Formule 2-regelementen, die vereisten dat van de gebruikte motoren minimaal 500 stuks werden geproduceerd, besloot Ferrari de productie uit te besteden aan Fiat. Daarnaast was oprichter Enzo Ferrari al de 70 gepasseerd en vond hij het tijd om de toekomst van Ferrari te waarborgen. Het was de eerste echte samenwerking tussen de twee Italiaanse autofabrikanten en zou uiteindelijk leiden tot een innige relatie.

1204

Dino 206 GT en 246 GT

De Dino is de eerste Ferrari met een middenmotor in combinatie met achterwielaandrijving. Het ontwerp is gebaseerd op een studiemodel van Pininfarina dat was afgeleid van de Dino 206 P racewagen. 

Hoewel de Dino’s afgeleid zijn van een racewagen, is er slechts één keer officieel meegedaan aan een racecompetitie. In 1972 deed een gemodificeerde 246 GT met chassisnummer 02678 mee aan de 24 uur van Le Mans. Daarna zou deze racewagen nog aan de Watkins Glen race meedoen.

Voor zijn tijd heeft de Dino voor een Ferrari opvallend veel ronde vormen. Opvallend is ook dat de Dino als een van de weinige Ferrari’s het logo van het steigerende paard niet op draagt.

Dankzij de samenwerking met Fiat was Ferrari voor het eerst in staat om een model in grote oplage te produceren. Het begon in 1968 met de Dino 206 GT, die een jaar in productie was en waarvan er 150 exemplaren zijn gebouwd.  

Kort daarna volgde in 1969 tijdens de autoshow van Turijn de onthulling van de Dino 246 GT. Aan de buitenkant was de 246 GT vrijwel identiek aan de 206 GT, onderhuids was er meer gewijzigd. De cilinderinhoud van de V6 werd vergroot van 2 liter naar 2,4 liter en in plaats van aluminium is het motorblok in de 246 GT van gietijzer. Verder is de wielbasis vergroot van 2.280 millimeter naar 2.340 millimeter. 

Uiteindelijk rolden er tussen 1969 en 1974 van de Dino 246 GT 2.487 stuks van de band.

Dino 246 GTS

In 1972 onthulde Ferrari tijdens de autoshow van Geneve een cabriovariant van de Dino 246, die door het leven zou gaan als de GTS. De 246 GTS heeft een afneembaar zwart dakpaneel dat achter de stoelen kan worden opgeborgen. In 1967 had Porsche al iets soortgelijks gedaan met de 911 Targa.

Het chassis van de 246 GTS is verstevigd via de rolbeugel, aan de zijkanten en voor het motorframe. Verder heeft deze Dino geen achterruiten, maar in plaats daarvan drie rechthoekige roosters om de ventilatie van de cockpit te bevorderen.

De Dino 246 GTS is in de meeste gevallen voorzien van opties zoals lederen bekleding, airconditioning en elektrische ramen.

Van de Dino 246 GTS zijn er tussen 1972 en 1974 in totaal 1.274 exemplaren geproduceerd.

In Nederland staan er volgens Kenteken.tv momenteel 7 Dino’s geregistreerd, allen een 246 GT.

9 augustus 2024

Besproken oldtimers

Mark Reus

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen