Eerder dit jaar kwam het nieuws naar buiten dat er steeds meer auto´s zonder geldig kenteken rondrijden, hetgeen wordt beschouwd als een verkeersmisdrijf. Ook klassieke auto´s van 40 jaar en ouder zijn verplicht om een geldig kenteken te hebben. Er zijn wel een aantal situaties waarbij hiervan mag worden afgeweken. Heeft uw oldtimer een kentekenplaat nodig? Dan komt u wellicht in aanmerking voor een authentieke blauwe kentekenplaat.
16 augustus 2023
Onderhoud en schade
Uit een analyse begin augustus van politiecijfers door het ANP blijkt dat het aantal auto’s in Nederland met een ongeldig kenteken in de afgelopen jaren flink is toegenomen.
Dit is een opvallende ontwikkeling, aangezien het voeren van een geldig kenteken wettelijk verplicht is. Wie wordt betrapt zonder kenteken kan een forse geldboete tegemoet zien. Ook voor oldtimers geldt deze verplichting, maar het is natuurlijk zonde om uw prachtige klassieker te voorzien van moderne gele kentekenplaten. Gelukkig hoeft dat niet het geval te zijn.
Oldtimers en slapende kentekens
Elke auto die zich op de openbare weg begeeft, ongeacht de leeftijd, moet beschikken over een verzekering en geldig kenteken. Voor oldtimers kunnen er echter uitzonderingen gelden.
Sommige oldtimers dienen uitsluitend als beleggingsobject en komen nooit op de weg. Maar ook een oldtimer in restauratie kan zich soms jarenlang niet meer op de weg begeven. In deze gevallen is het mogelijk om een zogenaamd “slapend kenteken” te voeren. Uw oldtimer wordt dan als het ware tijdelijk geschorst. Overigens beschikken geïmporteerde oldtimers ook regelmatig over een slapend (inactief) kenteken.
Het grote voordeel van een slapend kenteken is dat u in deze periode ook geen wegenbelasting over uw klassieker hoeft te betalen, maar uw oldtimer behoudt wel zijn identiteit. Naast de besparing op wegenbelasting betaalt u ook een lagere premie voor uw oldtimerverzekering. Een klassieker die niet op de weg komt, loopt immers ook minder risico op schade.
Wanneer uw restauratieproject bijna is afgerond en u met uw klassieker naar een RDW-keuringsstation moet rijden, kunt u een speciaal eendagskenteken aanvragen.
Een klassiek kentekennummer en kentekenplaat aanvragen voor uw oldtimer
Eind jaren zeventig van de vorige eeuw werd de gele kentekenplaat verplicht gesteld in Nederland, maar voor de meeste oldtimereigenaren is hun klassieker natuurlijk niet compleet zonder de authentieke blauwe kentekenplaat. Het goede nieuws is dat u deze vandaag de dag nog steeds mag gebruiken, maar hoe regelt u dit voor uw oldtimer?
In de eerste plaats moet uw oldtimer voor deze klassieke kentekenplaat in aanmerking komen. De regel hierin geldt als volgt: Uw oldtimer moet een datum van toelating van vóór 1 januari 1978 hebben. Deze datum is terug te vinden op het voertuigenbewijs van de betreffende auto. Een andere voorwaarde is dat het kentekennummer van uw oldtimer moet bestaan uit een combinatie van vier cijfers en twee letters.
Heeft uw oldtimer nog geen kenteken, bijvoorbeeld omdat deze geïmporteerd is? Dan zijn er twee mogelijkheden. Oldtimers van vóór 1973 krijgen een kenteken uit de serie AR-00-00 en oldtimers met een datum van toelating tussen 1973 en 1977 krijgen een kenteken uit de serie 00-YB-00.
De blauwe kentekenplaten kunt u aanvragen bij het RDW en/of via de FEHAC. De kosten voor hiervoor bedragen enkele tientjes.
Wordt uw oldtimer voorzien van een (ander) kentekennummer? Vergeet dit dan natuurlijk ook niet door te geven aan uw oldtimerverzekeraar.
Oldtimerverzekering
Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.
Offerte aanvragen