27 februari 2017
In het nieuws
Jaguar D-Type
De oldtimerveiling die in 2016 het meeste geld opbracht was die van een Jaguar D-Type uit 1955, waarvoor in augustus $21,780,000 werd geboden.
Wat deze oldtimer zo bijzonder maakt is dat de auto in 1956 meedeed aan de 24 uur van Le Mans en zelfs als eerste over de finish kwam!*
Alfa Romeo 8C 2900B
Voor $19,800,000 ging vorig jaar een Alfa Romeo 8C 2900B uit 1939 onder de hamer. Het bijzondere aan deze oldtimer is dat carrosseriebouwer Carrozzeria Touring zich erover heeft ontfermd en er slechts 12 van zijn gebouwd.*
Ferrari 275GTS
Deze Ferrari 275 GTS/4 NART Spider uit 1968 werd vorig jaar mei in Monaco geveild voor €19.000.000-€23.000.000. Er zijn slechts een handvol van gemaakt en chassis 11057 is daarvan de allerlaatste.*
Oldtimerveilingen 2017
Inmiddels zijn er door RM Sotheby’s in 2017 alweer diverse oldtimerveilingen geweest met daarbij een aantal bijzondere exemplaren.
In januari verruilde bijvoorbeeld een Mercedes-Benz 540 K uit 1939 voor $6,600,000 van eigenaar. Van deze ‘Special Roadster’ editie zijn er tussen 1935 en 1939 naar verluidt slechts 25 gemaakt. Een aantal hiervan waren
eenmalige designs, waaronder deze van carrosseriebouwer Sindelfingen Werke. Dit zou daarbij de laatst gebouwde en nog bestaande 540 K zijn.*
In Parijs ging begin dit jaar een Alfa Romeo Tipo B P3 uit 1934 voor €3.920.000 onder de hamer, een auto die in 1931 werd ontworpen om mee te strijden in de Grand Prix. Eerst onder de naam Alfa Romeo, maar later als Scuderia Ferrari. Tot aan 1950 zou er met deze auto worden meegedaan in verschillende raceklasses.*
Ook ging in Parijs in 2017 een prototype van de Porsche 917 onder de hamer voor €4.600.000-€5.500.000. De Porsche 917 wordt vaak een van de beste raceauto’s van de 20e eeuw genoemd en dit prototype uit 1970 lag aan de basis daarvan.*
Duurste oldtimerveiling RM Sothyby’s ooit
De duurste oldtimer die RM Sotheby’s tot nog toe heeft mogen veilen is een Ferrari 290 MM. Deze Ferrari met chassisnummer 0626 werd speciaal gebouwd voor meervoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio voor onder meer de heroïsche Mille Miglia race in 1956. Van de 365 auto’s die destijds startten zouden er slechts 182 geclassificeerd worden als gefinished en werd Fangio uiteindelijk vierde. Een uitzonderlijke prestatie gezien de omstandigheden en het feit dat Fangio zonder copiloot reed.
Ook andere racelegendes als Alfonso de Portago en Peter Collins kropen achter het stuur van deze Ferrari, waarna de oldtimer 34 jaar onderdeel was van de Mas du Clos collection van Pierre Bardinon. Vervolgens werd de auto verkocht om daarna in december 2015 te worden geveild voor een voorlopig recordbedrag van $28,050,000.*
Oldtimerverzekering
Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.
Offerte aanvragen