Deze drie bijzondere auto’s zijn in 2025 officieel oldtimer

13 december 2024

Besproken oldtimers

Mark Reus

Aan het begin van de jaren tachtig leek de automobielindustrie op een cruciaal kantelpunt. Terwijl de wereld nog aan het bijkomen was van de oliecrisis, begon een deel van de mensen te dromen over snelheid, design en technologische innovatie. In deze periode kwamen in 1895 drie bijzondere sportwagens tot leven.

Bentley Turbo R

De Bentley Turbo R is een geliefde klassieker. De Brit combineert stijl met brute kracht. Het design is sportiever dan voorgaande modellen van Bentley, zonder in te boeten op de elegantie waar het merk om bekendstaat. De Turbo R heeft een iets

De R staat volgens sommigen voor ‘refined’ of ‘revised, voor anderen voor ‘roadholding’. Wat zeker is, is dat deze Bentley een wolf en schaapskleren is. Dankzij een 6,75-literr V8 die ongeveer 300 pk genereert, is de Turbo R dankzij een speciale sportknop op de middenconsole in staat om in alle comfort in ongeveer 7 seconden van 0 naar 100 te snellen.

Uiteindelijk produceerde Bentley tussen 1985 en 1997 meer dan 7.000 exemplaren van de Turbo R en was het daarmee een groot succes voor de Britten. In Nederland zijn er momenteel 4 exemplaren uit 1985 op kenteken te vinden en die zijn alle vier geïmporteerd.
 

1212

Ferrari 328

De Ferrari Testarossa was een van de smaakmakers in de automobielindustrie van de jaren tachtig. In 1985 haalden de Italianen het doek van de 328, wat eigenlijk een facelift was van de toen 10 jaar oude 308.

Ferrari ontdeed de 328 vooral van zijn scherpe randjes. De neus werd minder hoekig en droeg daarmee bij aan de aerodynamica. De 328 was verkrijgbaar als GTB coupe en een GTS met targadak geproduceerd.

De 328 bleef uiteindelijk tot 1989 in productie en volgens bronnen zijn er 7.412 geproduceerd. 
Uiteindelijk zijn er 576 exemplaren van de 412 van de band gerold in Maranello. In Nederland staan er volgens Kenteken.tv 110 exemplaren in totaal geregistreerd, waarvan 3 uit 1985.
 

1213

Renault Alpine GTA

De Grand Tourisme Alpine (GTA) was de eerste auto die Alpine officieel onder de vleugels van Renault in 1985 op de markt bracht. Mede daarom is de sportwagen in sommige markten als Renault verkocht.

De GTA heeft dankzij een slim foefje in de neus een zeer lage luchtweerstand coëfficiënt. Met behulp van een plastic kap wordt de lucht naar de radiateur geleid. Achterin monteerde Alpine dezelfde V6-motor die is gebruikt in de Renault 25 en 158 pk biedt. Later kwam er nog een turbomodel met een 2,5-liter V6 van 197 pk.

De GTA betekende voor Renault een flinke omslag voor de fabriek. In plaats van dat de carrosserie zoals bij de A310 uit een stuk werd gegoten, bestaat deze bij de GTA uit een groot aantal verschillende kunststof en glasvezelpanelen. Dit zorgde voor een flinke efficiëntieslag bij Alpine. De tijd die nodig was om de auto te bouwen werd teruggebracht van 130 naar 77 uur. Dankzij het gebruik van deze lichte materialen weegt de GTA slechts 1.140 kg.

Uiteindelijk werd de GTA in 1991 opgevolgd door de A610. Van de GTA zijn er naar verluidt in totaal 6.473 geproduceerd. Volgens Kenteken.tv staan er in Nederland op het moment van schrijven 19 stuks van deze Alpine op kenteken, waarvan er 13 zijn geïmporteerd.
 

13 december 2024

Besproken oldtimers

Mark Reus

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen