De Tomaso Pantera heeft zijn eigen territorium

27 juni 2024

Besproken oldtimers

Mark Reus

De Tomaso Pantera is een van de langst geproduceerde sportwagens en het succesvolste model dat het Italiaanse merk heeft voorgebracht. Inmiddels geldt deze oldtimer als een echte supercar van zijn tijd en een zeldzame klassieker.

Nadat De Tomaso zich met de Vallelunga zichzelf op de kaart zette als serieuze bouwer van sportwagens, onthulde het merk in 1967 met de Mangusta en in 1970 de Pantera. De Tomaso herhaalde voor beide sportwagens een beproefd concept, namelijk Italiaans design in combinatie met betrouwbare Amerikaanse motoren.

1192

Ford wilde een goedkopere variant van zijn eigen GT40 maken, om daarmee de strijd aan te binden met de Chevrolet Corvette en andere Amerikaanse sportwagens. Ford besloot designbureau Ghia van De Tomaso over te nemen en een belang te nemen in de sportwagenfabrikant, om  vervolgens samen een sportwagen te ontwikkelen.

Onder de aantrekkelijke Italiaanse koets die is getekend door Tom Tjaarda, ligt een chassis dat is ontwikkeld door Gian Paolo Dallara, nadat De Tomaso hem verleidde om over te stappen van Lamborghini. Om de kosten laag te houden werd besloten om het backbone chassis van de vorige sportwagens te vervangen door een stalen monocoque carrosserie. Het zorgde voor een lichtere en stijvere constructie.

De Pantera wordt in het midden aangedreven door een V8-motor van Ford, die met 310 pk de sportwagen in 5,8 seconden van 0 naar 100 km//u laat optrekken. In eerste instantie worden deze motoren direct van Ford afgenomen, later importeert De Tomaso de motoren uit Australië en laat ze prepareren in Zwitersland.

In 1990 presenteert De Tomaso een volledig nieuwe Pantera, ontworpen door Marcello Gandini en voorzien van een Ford-motor die 305 pk ophoest. Van deze 90 Si-serie zijn er slechts 41 exemplaren geproduceerd.

1193

Betaalbare Italiaanse klassieker

In het eerste volledige productiejaar worden er ongeveer 300 Pantera’s verkocht in Europa en iets meer dan 700 in de VS. Al snel wordt duidelijk dat deze serie enkele schoonheidsfoutjes bevatten, zoals roestvorming. Nadat deze problemen zijn hersteld wordt de sportwagen onder de naam Pantera L (voor Lusso) geherintroduceerd. 

De vernieuwde Pantera leek de weg vrij te maken voor De Tomaso om ook in de Verenigde Staten succes te boeken. In 1973 zorgen de oliecrisis en strengere Amerikaanse emissie-eisen ervoor dat Ford zijn interesse in de samenwerking verliest en in 1973 de stekker uit het project trekt.

De Tomaso gaat uiteindelijk zelfstandig door en de Pantera blijft uiteindelijk tot 1992 in productie, wat voor een sportwagen uit die tijd uitzonderlijk lang is. Uiteindelijk rolden er 7.260 exemplaren van de band en werd daarvan het overgrote deel richting de VS verscheept, wat de Pantera zeker in Europa tot een vrij zeldzame auto maakt.

Omgerekend kostte een Pantera van de eerste generatie destijds 10.000 dollar. Hoewel het aanbod Pantera’s vrij beperkt is, zijn de prijzen die bij veilingen gevraagd worden schappelijk ten opzichte van andere Italiaanse sportwagens uit die tijd. Voor een Pantera uit 1972 die in 2023 in Nederland werd aangeboden, vroeg de eigenaar 141.000 euro voor.

27 juni 2024

Besproken oldtimers

Mark Reus

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen