Alfa Romeo Spider in duet met een inktvis

20 september 2024

Besproken oldtimers

Mark Reus

De Alfa Romeo Spider werd door zijn voor die tijd bijzondere design niet direct door iedereen omarmd. Toch wist de kleine Italiaan dankzij een glansrol op het witte doek de harten van autoliefhebbers te veroveren.

Op 10 maart 1966 onthulde Alfa Romeo tijdens de Salon van Genève de Spider. De cabrio is ontworpen door Battista Pininfarina en het zouden zijn laatste officiële pennenstreken zijn. De Spider is vrij laag en gestroomlijnd dankzij de ronde voorkant, die wordt gekenmerkt door de twee ronde koplampen en duidelijke grill.

De vloeiende lijnen zijn over de hele carrosserie doorgezet en eindigen in een aflopende achterkant, ook wel de ‘boat-tail’ genoemd. Vanwege dit lijnenspel kreeg de Spider van productiemedewerkers al snel de bijnaam ‘Osso di Seppia’, wat kleine inktvis betekent. 

De basis van de Spider vormt zijn voorganger, Giulietta/Giulia Spider. De 1.570 cc motor met dubbele nokkenas en twee dubbele 40 carburateurs levert 110 pk op de achterwielen en is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak. Verder heeft de Spider onafhankelijke voorwielophanging, een starre achteras en schijfremmen op alle vier de wielen.

Om een naam te verzinnen had Alfa Romeo een wedstrijd georganiseerd en werd uiteindelijk Duetto als winnaar gekozen. Een jaar na de lancering moest Alfa Romeo de naam alweer vervangen, omdat deze in eigendom was van een banketbakkerij. 

1205

Moeizame start Spider

In eerste instantie zou de Spider op de markt worden gebracht onder de naam Duetto. Dit was het winnende voorstel in een schrijfwedstrijd, maar moest al een jaar na de lancering van de auto worden opgegeven en vervangen door Spider, omdat de naam al op naam stond van een banketbakkerij.

Het design van de Spider werd de cabrio niet door iedereen goed ontvangen. Sommige experts noemden het ontwerp van de achterkant te vooruitstrevend. 

Toch werd al snel de praktische bruikbaarheid van de Spider geroemd. Achter de voorstoelen bevindt zich een met vinyl beklede ruimte die bedoeld is voor vooral de kleinere passagiers, maar deze ruimte is vooral handig om bagage in op te bergen. Daarnaast heeft de Spider een vrij grote kofferbank. Het deksel zelf is bijna net zo groot als de motorkap. Hoewel niet bijzonder diep, is de laadruimte bijna acht kubieke meter. 

De Spider verwierf in 1967 wereldfaam dankzij een optreden in de film The Graduate. Met acteur Dustin Hoffman achter het stuur van de rode Spider kregen de verkopen van de cabrio een flinke impuls. In de Verenigde Staten bracht Alfa Romeo zelfs een Graduate-versie op de markt.

Twee varianten

In 1967 introduceerde Alfa Romeo twee varianten van de Spider, de krachtigere 1.750 Veloce met 113 pk en de goedkopere 1.300 Junior met 89 pk.

De productie van de Spider werd na 1969 opgeschort, maar volgens ingewijden zijn er tot 1970 nog een handvol geproduceerd. In 1970 onthulde Alfa Romeo de tweede serie van de Spider, waarbij de rondingen aan de achterzijde hebben plaatsgemaakt voor strakke lijnen. 

Op het moment van schrijven staan er in Nederland 8 Spiders te koop. Prijzen variëren van 45.000 euro tot 85.000 euro.

20 september 2024

Besproken oldtimers

Mark Reus

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen