2023 Is een belangrijk jaar voor Honda. De Japanse autofabrikant bestaat namelijk 75 jaar. Wij lichten een aantal Honda-modellen uit die inmiddels iconische klassiekers zijn en ervoor gezorgd hebben dat de Japanners een genormeerd merk zijn geworden.
26 mei 2023
Besproken oldtimers
De geschiedenis van Honda begint al in 1937 wanneer Soichiro Honda zijn bedrijf Tokai Seiki opricht. Honda heeft daarvoor een aantal jaren in Tokio als monteur gewerkt en ziet kansen in de productie van zuigerringen. Het bombardement van de Verenigde Staten op Japan en kort daarna een grote aardbeving zorgen voor een grote problemen voor Tokai Seiki.
Honda gaat niet bij de pakken neerzitten en ziet kansen om bij te dragen aan de wederopbouw van Japan. Honda besluit zijn bedrijf te verkopen en van de opbrengsten Honda Technical Research Institue op te richten. Hij zet overtollige generatormotoren op fietsen, zodat Japanners snel en goedkoop van a naar b kunnen. De gemodificeerde fiets was direct een groot succes en als gevolg daarvan ontwikkelde Honda in 1947 de eerste originele motor, de A-Type.
Een jaar later richt Honda samen met zakenpartner Takeo Fujisawa een nieuw bedrijf op en wordt Honda Technical Research Institute omgedoopt tot Honda Motor Company.
Eerste auto’s van Honda
Het duurt vervolgens nog jaren voordat de eerste auto door Honda op de markt wordt gebracht. In 1963 starten de Japanners met verkoop van auto’s en bedrijfsvoertuigen.
Het eerste model van Honda is de T360 mini pick-up truck en niet veel later volgt de S500, een moderne sportwagen. Beide modellen stammen af van de S360, een roadster die Honda uiteindelijk nooit in productie neemt.
De T360 produceerde met zijn 356 cc motor 30 pk via de achterwielen en valt vooral op door zijn compacte formaat. Van de T360 zijn er in totaal 108.920 geproduceerd en opvallend genoeg allemaal in dezelfde kleur “May Blue”.
De S500 was voorzien van een 531 cc motor en produceerde 44 pk. De sportwagen had verder een onafhankelijke wielophanging en een handgeschakelde vierversnellingsbak. Van de S500 heeft Honda er 1.363 geproduceerd.
In 1967 brengt Honda de N360 op de markt, een kleine tweedeurs stadsauto die viel in de Japanse Kei-klasse. Door zijn afmetingen en betaalbaarheid werd de N360 een populaire auto in Japan.
Om ook andere markten te veroveren brengt Honda in 1969 de N600 op de markt. Naast Europa werd deze grotere auto ook de eerste Honda die officieel naar de Verenigde Staten werd geëxporteerd. Dankzij een joint venture met het Taiwanese Sanyang Industrial was de N600 ook de eerste auto die buiten Japan werd geproduceerd. De N600 had een motor van 45 pk en haalde daarmee een topsnelheid van 130 km/u.
Succesverhaal Civic
In 1972 introduceert Honda de Civic, die vanaf 1973 in Japan wordt verkocht. Voorzien van een 1.169 cc watergekoelde viercilindermotor in combinatie met een gewicht van slechts 615 kilogram haalde de Civic een topsnelheid van 145 km/u.
De oliecrisis van de jaren zeventig zorgde ervoor dat consumenten vooral zochten naar zuinige auto’s. Dankzij een gemiddeld verbruik van 1 op 22,2 werd de eerste generatie van de Honda Civic dan ook een verkooptopper. Inmiddels zijn er elf generaties van de Civic door Honda op de markt gebracht.
’s Wereld eerste navigatiesysteem
Meer dan 10 jaar voordat het GPS-satellietsysteem wordt geïntroduceerd, biedt Honda in 1981 de Honda Electro Gyro-Cator aan op de Japanse Accord en Vigor. Honda ontwikkelde dit navigatiesysteem samen met Aline en Stanley Electric.
In tegenstelling tot de hedendaagse navigatiesystemen maakt het systeem van Honda geen gebruik van GPS-satellieten, maar van een ingebouwde gyroscoop op heliumgas. Dankzij een ingenieuze oplossing kon de Gyro-Cator de snelheid en de afgelegde afstand in kaart brengen.
De Gyro-Cator kostte destijds ruim 2.700 dollar en vertegenwoordigde daarmee bijna een kwart van de waarde van een Accord of Vigor. Mede door de hoge prijs was het systeem slechts een jaar op de markt en is niet bekend hoeveel ervan zijn verkocht.
Succesvolle sportwagens
Vanaf de jaren negentig van de vorige eeuw legt Honda zich ook steeds meer toe op het bouwen van sportwagens voor de openbare weg.
In 1990 is daar de Honda NSX, een van de meest iconische sportwagens die de Japanners ooit hebben geproduceerd. Deze eerste generatie was van meet af aan een echte supercar. Zijn bijzondere design in combinatie met een 3.0 V6-motor van 250 pk maakte het een geduchte concurrent voor Europese sportwagens.
In 1995 onthult Honda de Honda Sport Study Model concept car en op basis daarvan presenteren de Japanners in 1999 de S2000. Deze sportwagen was voorzien van een tweelitermotor die 238 pk ophoestte. De Honda had ongeveer twee pk per kubieke inch en daarmee destijds het hoogste van alle in massa geproduceerde auto’s die voorzien waren van een motor met natuurlijke aanzuiging. Honda vierde met de S2000 zijn 50-jarig bestaan.
De NSX behoort samen met de S2000 inmiddels tot een van de populairste JDM auto’s.
Oldtimerverzekering
Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.
Offerte aanvragen